Demokrati 31. maj

Ytringsfrihed

Hvorfor siger vi handicappet istedet for invalid, sort istedet for neger, udviklingshæmmet istedet for evnesvag og venstrehåndet istedet for kejthåndet?  Har vi overhovedet ret til selv at vælge de ord vi bruger? Ja selvfølgelig, vi har jo immervæk ytringsfrihed, men hvorfor gør vi det så ikke? Fordi vi har indset at vores opførsel overfor andre kan virke stødende, sårende og måske ligefrem krænkende hvis vi ikke tænker os om.

Risikerer vi at blive slået ihjel, hvis vi bevidst kalder et medmenneske for dværg - næppe. Men måske bliver vedkommende vred eller så krænket, at situationen bliver akavet og vi forsøger derfor ofte at bruge et mere neutralt eller politisk korrekt ordvalg. Vi udfører altså selvcensur alene for at tage hensyn til et andet menneskes følelser.

Jens Jørgen Thorsen jesusfilm forårsagede både anklager om blasfemi og dødstrusler og resultatet blev at tilsagnet om filmstøtte blev trukket tilbage. Et anslag mod Thorsens ytringsfrihed? Ja - uden tvivl. Muhammed-tegnerne, Charlie Hebdo og Jens Jørgen Thorsen har ret til at provokere og vi skal forsvare denne ret og beskytte dem mod de der vil begrænse deres og vores ytringsfrihed.

Men når vi for at udfordre et mindretal, nedgør andres tro, politiske holdning eller adkomst ved satire, og det kun for at kunne råbe "YTRINGSFRIHED!", så er vi gået for langt. Vi er endt i et våbenkapløb, hvor satiren bliver brugt til at udstille og udfordre modstanderen. Vi krænker samtidig unødvendigt et langt større antal medmennesker, der sårede og krænkede må bøje hovedet, for vi har jo hejst flaget - ytringsfrihed.

Når jeg er Charlie #JesuisCharlie er det fordi Charlie Hebdo har ret til at tegne og skrive hvad de vil. Tegningerne er sjove, men mange af dem er krænkende og går langt over stregen - også for mig. Når vi kan tage afstand fra ord som neger, evnesvag og dværg, hvorfor kan vi så ikke tage afstand fra provokationer, der krænker over 1 milliard medmennesker? Lidt selvcensur også blandt bladtegnere og kunstnere kunne også være på sin plads.

Vi har ikke fået ytringsfriheden uden omkostninger og det det er ikke gratis at beholde den. Men ytringsfrihed drejer sig ikke nødvendigvis altid om at genere og provokere andre.

Ytringsfriheden i sig selv er ikke vigtig, men det der ytres er!