Erhverv 31. maj

Et grønnere Danmark

Jeg ser og hører ofte spørgsmålet "Skal natur, klima og grøn omstilling ikke gå forud for vækst og økonomi?" Præmissen i det spørgsmål er, at de er hinandens modsætninger og det mener jeg ikke er tilfældet. Vi kan opnå vækst og god økonomi igennem en fokusering på energibesparelser, forureningsbekæmpelse og beskyttelse af naturen. Bedre produktivitet, bedre effektivitet og fokus på "grønne" teknologier kan skabe både flere og bedre arbejdspladser.

Den danske eksport af energiteknologi var i 2013 knap 70 mia kr en stigning på mere end 10% i forhold til året før. Det svarer til cirka 10.000 nye arbejdspladser indenfor denne sektor. Med grønne løsningen fra danske arbejdspladser kan vi bidrage væsentligt til at løse de udfordringer vi står overfor globalt med hensyn til klimaændringer og forurening.