Udenrigspolitik 13. june

Et åbent, storsindet Danmark

Et åbent Danmark er nødvendigt for at vi kan klare os i den globale konkurrence. Danmark er en handelsnation og det kan vi kun forsætte med at være, hvis vi er åbne overfor de muligheder omverdenen byder os. Det kræver at vi deltager i det internationale samfund. At vi deltager i EU uden forbehold, så vi kan drage fuld fordel af det europæiske fælleskab. At vi forsat deltager i FN og til fulde støtter og overholder de aftaler og konventioner, der aftales internationalt. At vi arbejder for en global frihandelsaftale fordi det er det bedste for Danmark og det bedste for det internationale samfund.

Et åbent Danmark betyder også åbne grænser. Vi skal tage imod de, der kommer til Danmark for at arbejde. Et fortsat stærkt dansk velfærdssystem og vækst i den private sektor er betinget af en fortsat immigration. Vi er også et rigt land og vi skal derfor også tage imod de der kommer til os for at få hjælp. Vi skal have en lempeligere asyllovgivning og en smidigere behandling af asylansøgningerne. Afviste asylansøger, der ikke kan sendes retur skal have mulighed for at arbejde og evt opnå opholdstilladelse ad denne vej.